"My níže podepsaní občané České republiky v souladu s ustanovením článku 18 Listiny základních práv a svobod a zákonem č. 85/1990 Sb., o právu petičním ve znění pozdějších předpisů, prostřednictvím této petice žádáme premiéra, ministry vlády, poslance a senátory, aby zabránili schválení připravených negativních legislativních změn v oblasti předškolního vzdělávání a aby zároveň iniciovali a následně schválili novely, které povedou ke zlepšení podmínek pro vzdělávání dětí v mateřských školách..."
• Během prvního dne získala petice podporu od tisícovky signatářů! Aktuální počet činí více než 3.300 signatářů.
• Naši petici podpořili poslanci Jiří Mihola (KDU-ČSL) a Kateřina Valachová (ČSSD)
• Ministryně financí navrhuje pravý opak požadavků z naší petice: Seškrtání výdajů pro dětské skupiny na úroveň MŠ (iDNES.cz)
• Stát couvl, chůvy školkám neproplatí. Přestaneme přijímat dvouleté, varují ředitelky (Aktuálně.cz)
• O petici informoval portál Vzdělávací služby nebo Jan Mikáč ve své Kartotéce (2020/30)
• Novely ministra Plagy zhorší podmínky v mateřských školách (tisková zpráva)
Vybrané citace z mnoha vzkazů od signatářů petice:
• Podepisuji, protože petice velmi přesně shrnuje problémy v předškolním vzdělávání, které nejen že nejsou dlouhodobě řešeny, ale naopak stále přibývají a zhoršují již tak špatnou situaci v naprosto klíčovém stupni vzdělávání dětí. Je to právě mateřská škola, která umožňuje srovnání podmínek sociálně i jinak znevýhodněných dětí s dětmi s dobrým zázemím i zdravotním stavem a připraví děti na start jejich vzdělávací dráhy. Je to klíčové období pro život člověka ale i pro úspěšnou budoucnost celé společnosti. Je více než tragické, že je to právě MŠMT, které tuto klíčovou roli mateřských škol podceňuje a dokonce zhoršuje. Věřím, že se najde dostatek inteligentních politiků, kteří to dokážou napravit.
• Podepisuji, protože jsem ředitelkou základní a mateřské školy a v reálu vidím, jak jsou všichni zaměstnanci házeni přes palubu, nikde není zastání, všichni si k nám mohou dovolit všechno a ještě jsme všichni stále jednou nohou ve vězení.
• Předškolní vzdělávání je stále častěji pasována do pozice "hlídacího zařízení" místo vzdělávací instituce. Nemít 8 let do důchodu, okamžitě zněním zaměstnání, i když toto povolání miluji. Mrzí mě postoj MŠMT.
• Se vším souhlasím. Mateřské školy jsou dlouhodobě opomíjené. A když by se konečně mělo něco zlepšit, tak se zákon honem ruší.
• Jsem učitelka MŠ a následky různých rozhodnutí vlády tak mám dennodenně na očích. Sleduji jak se podmínky pro pedagogy i děti stále horší a jak o nich rozhodují ti, kteří o tom, jak to chodí v mateřské škole, nemají tušení. Je potřeba na tyto věci upozorňovat, mluvit o nich a bojovat za změny. Rozhodně se to v budoucnu vyplatí nám všem.
• Za 18 let práce v MŠ vidím, že podmínky pro naši práci se nevyvíjí ve prospěch učitelů. Stále sliby, nesmyslná nařízení, předškolní školství na okraji zájmu MŠMT, a nejen jeho. Je to frustrující, nedivím se, ze je nouze o nové učitele pro MŠ... Je na čase KONAT.
• Sama pracuji jako chůva a nelíbí se mi už tak mizerné podmínky pro děti i učitele
• Chůva ve školkách je přínosem a poznala jsem to v letošním školním roce kdy dcera nastupovala poprvé do školky a měla 2,5 roků.
• Pracuji v MŠ jako učitelka. Je to venkovská školka a dvouleté děti jsou již třetím rokem přijímány. Mohu z praxe potvrdit, že přítomnost chůvy je nutná. (My ji nemáme). Mateřským školám je pomoc stále jen slibována !!!
• Souhlasím se všemi body petice. Jsem učitelkou ve školce, Nároky na nás jsou čím dál tím větší. Přibývající děti 2letých a zvládnutí jejich individuálních potřeb je nemyslitelné bez pomoci další osoby. Jedna učitelka to nemůže zvládnout!
• Mateřské školy jsou na posledním místě zájmu současného ministerstva. Přitom jde o stěžejní článek výchovy a vzdělávání v životě člověka. Před lety jsem se těšila, jak se začíná vše měnit k lepšímu, ovšem po třicetileté euforii a intenzivní práci na růstu úrovně vzdělávání dětí jsem hluboce zklamaná přístupem politiků k této oblasti vzdělávání. Myslím si, že 39letá praxe v oboru mě k této kritice opravňuje. Zamyslete se pane ministře i vy všichni, které si náš národ zvolil k tomu, aby jste vedli republiku k prosperitě. A prosperita bez základů vzdělání vložených do našich dětí ve věku do 7-mi let nebude možná, jelikož právě v tomto období se utváří osobnost člověka. Neničte to, co učitelky v posledních třech desetiletích vybudovaly někdy přímo na koleně. Važte si těchto učitelů i vedoucích pracovníků. Zasloužíme si to.
• Na to, že jsme prvním článkem ve vzdělávací soustavě, MŠMT velice rychle zapomnělo. Nemáme nárok vlastně vůbec na nic. Ani na to, vybrat si řádně dovolenou - MŠ mají provoz i o prázdninách - na rozdíl od ZŠ. A když se ozveme, tak vlastně není dle některých důvod (viz. ministr Plaga). MŠ nejsou už ani na okraji zájmu ministerstva. Ale práce s vyplňováním různých nesmyslných tabulek a dotazníků jen a jen přibývá...
Plně souhlasím s názory kolegů. A kromě spousty nesmyslných
OdpovědětVymazatformulářů a dotazníků,které pak ve finále stejně nikdo nečte,
vymýšlení dostatku akcí,abyste zviditelnili školu a byli vůbec ohodnoceni odměnou a ne za kvalitně odvedenou práci.