- Radek Sárközi: Povinná maturita z matematiky se blíží... (blog iDNES.cz), Umělá hysterie kolem maturit (MF DNES)
- Videozáznam z prvního čtení v Poslanecké sněmovně (6. 12. 2019) - od 1:56:00 záznamu
- Videozáznam z pokračování prvního čtení v Poslanecké sněmovně (18. 12. 2019) - od 3:29:00 záznamu
- Piráti otevřeli debatu k budoucí podobě maturitní zkoušky (prezentace ze semináře Budoucnost maturit v ČR ve školském výboru Poslanecké sněmovny)
- Výsledky ankety k tématu maturita a její změny (Pedagogická komora)
- Přijímací řízení na střední školy a maturity v okolních státech (Parlamentní institut)
- Téma "maturity" na webu Pedagogická komora
sobota 21. prosince 2019
AKTUÁLNÍ TÉMA: Diskuze o maturitách
V tomto rozcestníku mapujeme diskuze o změnách v maturitní zkoušce.
středa 18. prosince 2019
AKTUÁLNÍ TÉMA: Změny v maturitní zkoušce
V tomto příspěvku budeme průběžně mapovat chystané změny v maturitní zkoušce. Kromě poslanecké novely školského zákona byla vzápětí předložena velmi podobná vládní novela. V pátek 6. 12. 2019 začala oba návrhy na změnu školského zákona projednávat Poslanecká sněmovna v prvním čtení. Navrhuje se, aby společná část maturitní zkoušky z matematiky byla pro všechny školy volitelná, aby opravy slohových prací z češtiny byly v gesci školy (nikoliv Cermatu), aby společná část zkoušky z cizího jazyka, kterou organizuje Cermat, byla zredukována na didaktický test, atd.
- Návrh poslanců Lukáše Bartoně, Lenky Kozlové, Martina Baxy, Františka Váchy, Jiřího Miholy a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) sněmovní tisk 506
- Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) sněmovní tisk č. 645
- Stenografický zápis z prvního čtení v Poslanecké sněmovně (6. 12. 2019)
- Stenografický zápis z pokračování prvního čtení v Poslanecké sněmovně (18. 12. 2019)
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Maturitní zkouška § 77 až § 85 (schválené budoucí znění)
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Maturitní zkouška § 77 až § 85 (platné znění)
- Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou (platné znění) + Protokol o společné části maturitní zkoušky žáka (vzor)
- Nařízení vlády č. 445/2016 Sb., o stanovení oborů vzdělání, v nichž je matematika zkušebním předmětem společné části maturitní zkoušky (schválené budoucí znění)
- CERMAT: Maturitní zkouška 2013-2019 (souhrnné statistiky)
- CERMAT: Odpovědi k maturitám a přijímacím zkouškám na SŠ (finanční náklady do roku 2018)
- Přijímací řízení na střední školy a maturity v okolních státech (Parlamentní institut)
- Historie maturitní zkoušky a postavení matematiky v ní (prezentace)
- ČŠI: Výsledky českých žáků v PISA 2018 + vybraná zjištění za ČR
- Tahák maturanta (2018-2019)
- Výsledky ankety k tématu maturita a její změny (Pedagogická komora)
- Společné vyjádření Asociace ředitelů gymnázií ČR a Jednoty českých matematiků a fyziků ke zrušení povinné maturitní zkoušky z matematiky
- AMATE: Otevřený dopis ministru školství za zachování komplexní formy státní maturitní zkoušky z cizích jazyků + připomínky AMATE k novele
- Společnost učitelů českého jazyka: Návrh na změnu maturity z ČJL
- Otevřený dopis učitelských a odborných sdružení a vzdělávacích pracovišť ing. Robertu Plagovi, Ph.D., ministru školství České republiky, k novele maturitní vyhlášky
- Pedagogická komora v pořadu A DOST! Výpočetní technika ke státním maturitám
- Téma "maturita" na webu Pedagogické komory
středa 11. prosince 2019
Vyhodnocení dotazníku ke stávkové pohotovosti ve školách
Vedení Pedagogické komory zorganizovalo na začátku školního roku 2019/2020 dotazníkové šetření mezi učiteli, řediteli škol a dalšími pedagogickými pracovníky ohledně vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách. Pro vyhlášení stávkové pohotovosti hlasovalo 94,5 % respondentů.
Návrh požadavků k vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách
1) Žádáme, aby vláda neprodleně splnila usnesení Poslanecké sněmovny o zvýšení platů učitelů na 130 % průměrné mzdy v ČR nejpozději od roku 2020
2) Požadujeme revizi inkluzivního vzdělávání
3) Žádáme navýšení kapitoly školství o čtvrtinu - na 5 % HDP, což je průměr zemí Evropské unie a OECD
4) Požadujeme změny v návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících
5) Žádáme, aby vláda projednala Otevřený dopis politikům za záchranu českého školství
6) Požadujeme omezení vlivu neziskovek na rozhodování o školství (Eduin, ČOSIV, Nadace OSF…)
7) Žádáme odvolání náměstků MŠMT Václava Pícla a Petra Pavlíka
8) Požadujeme změny v zařazování pedagogických pracovníků do tarifních tříd
Poznámka k bodu 7: Náměstek MŠMT Petr Pavlík byl k 30. 8. 2019 odvolán ze své funkce, tento požadavek byl tudíž již splněn. Náměstka Václava Pícla nahradil od 1. 1. 2020 nový náměstek Karel Kovář, tento požadavek byl tudíž rovněž splněn.
Vyhodnocení odpovědí
Souhlasíte s vyhlášením stávkové pohotovosti na podporu některých z následujících požadavků? (Pro hlasovalo celkem 94,5 % respondentů.)
1) Žádáme, aby vláda neprodleně splnila usnesení Poslanecké sněmovny o zvýšení platů učitelů na 130 % průměrné mzdy v ČR nejpozději od roku 2020 (Pro hlasovalo celkem 98,1 % respondentů.)
Tento slib zazněl již v roce 2003, kdy činil průměrný plat učitelů 105,4 %, po 15 letech se zvýšil o necelých 5 procentních bodů na 109,6 % v roce 2018; nástupní platy ve školství jsou nízké a na postup v tarifní třídě čeká pedagog až 8 let, což odrazuje čerstvé absolventy od nástupu do školství; učitelé odcházejí pracovat mimo školství, průměrný věk učitelů roste.
2) Požadujeme revizi inkluzivního vzdělávání (Pro hlasovalo celkem 97,7 % respondentů.)
Současná legislativa pro společné vzdělávání přetěžuje pedagogické pracovníky a klade na učitele až nesplnitelné pracovní nároky; přetěžuje školy a poradenská zařízení administrativními úkony, čímž jim nezbývá čas věnovat se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami; má negativní vliv na kvalitu výuky intaktních žáků; dětem s těžšími diagnózami neprospívá; ubývá speciálních tříd při běžných školách a je ohrožena existence škol speciálních; bude nutné novelizovat příslušnou část školského zákona.
3) Žádáme navýšení kapitoly školství o čtvrtinu - na 5 % HDP, což je průměr zemí Evropské unie a OECD (Pro hlasovalo celkem 97,6 % respondentů.)
Kvůli dlouhodobému podfinancování se české školství ocitlo v krizi; chybí peníze na vybavení škol ICT, pomůcky, učebnice a na podpůrný personál; ještě v roce 2011 činily výdaje na školství 4,3 % hrubého domácího produktu, nyní to je pouhých 3,9 % HDP; školství stále není rozpočtovou prioritou vlády, přestože investice do vzdělávání je nejefektivnější investicí s mnohonásobnou návratností; šetření na školství je šetřením na dětech a budoucích generacích i na prosperitě České republiky.
4) Požadujeme změny v návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících (Pro hlasovalo celkem 91,8 % respondentů.)
Nechceme, aby žáky učili lidé bez pedagogického vzdělání, mělo by to negativní dopady na kvalitu výuky, na což upozornila Česká školní inspekce, naopak by se měla zvýšit míra aprobovanosti výuky; je třeba definovat funkci třídního učitele v legislativě, jak je tomu na Slovensku, a to včetně příplatku za tuto náročnou práci v minimální výši 2 500 Kč měsíčně.
5) Žádáme, aby vláda projednala Otevřený dopis politikům za záchranu českého školství (Pro hlasovalo celkem 94,3 % respondentů.)
Premiér a ministři školství, financí i práce a sociálních věcí by měli osobně projednat jednotlivé návrhy se zástupci signatářů otevřeného dopisu.
6) Požadujeme omezení vlivu neziskovek na rozhodování o školství (Eduin, ČOSIV, Nadace OSF…) (Pro hlasovalo celkem 89,3 % respondentů.)
MŠMT preferuje názory jednotlivců a jednání s organizacemi bez širšího mandátu a bez odpovědnosti, které zaměstnávají teoretiky odtržené od praxe, před reprezentativními profesními a předmětovými spolky pedagogů, jejichž členové každodenně realizují změny ve školství, a tudíž nejlépe vědí, co v praxi funguje a co ne.
7) Žádáme odvolání náměstků MŠMT Václava Pícla a Petra Pavlíka (Pro hlasovalo celkem 70,2 % respondentů.)
Oba náměstci se výrazně podíleli na prosazení současné podoby inkluzivního vzdělávání za exministryně Kateřiny Valachové a nyní brání pozitivním změnám ve školství. Rovněž prosazovali novelu zákona o pedagogických pracovnících s kariérním řádem, s níž vyjádřilo nesouhlas 21 609 pedagogů z 1 150 škol podepsáním petice.
8) Požadujeme změny v zařazování pedagogických pracovníků do tarifních tříd (Pro hlasovalo celkem 90,6 % respondentů.)
Ředitelům všech stupňů škol by měla být výrazně snížena míra přímé pedagogické činnosti, aby se mohli věnovat řízení školy; ředitelé by měli být zařazeni minimálně ve 13. tarifní třídě, učitelé ve 12., vychovatelé v 10., asistenti pedagoga v 8. platové třídě; je třeba navýšit počet stupňů v tarifní tabulce ze 7 na 12, aby byl stejný jako u nepedagogických pracovníků a v ostatních profesích.
Celý tento článek ke stažení a vytištění (formát .doc)
Stávková pohotovost ve školách (další informace)
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/10/aktualni-tema-stavkova-pohotovost-ve.html
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/10/aktualni-tema-stavkova-pohotovost-ve_12.html
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/10/pedagogicka-komora-podporuje-vyhlaseni.html
Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz
Návrh požadavků k vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách
1) Žádáme, aby vláda neprodleně splnila usnesení Poslanecké sněmovny o zvýšení platů učitelů na 130 % průměrné mzdy v ČR nejpozději od roku 2020
2) Požadujeme revizi inkluzivního vzdělávání
3) Žádáme navýšení kapitoly školství o čtvrtinu - na 5 % HDP, což je průměr zemí Evropské unie a OECD
4) Požadujeme změny v návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících
5) Žádáme, aby vláda projednala Otevřený dopis politikům za záchranu českého školství
6) Požadujeme omezení vlivu neziskovek na rozhodování o školství (Eduin, ČOSIV, Nadace OSF…)
7) Žádáme odvolání náměstků MŠMT Václava Pícla a Petra Pavlíka
8) Požadujeme změny v zařazování pedagogických pracovníků do tarifních tříd
Poznámka k bodu 7: Náměstek MŠMT Petr Pavlík byl k 30. 8. 2019 odvolán ze své funkce, tento požadavek byl tudíž již splněn. Náměstka Václava Pícla nahradil od 1. 1. 2020 nový náměstek Karel Kovář, tento požadavek byl tudíž rovněž splněn.
Vyhodnocení odpovědí
Souhlasíte s vyhlášením stávkové pohotovosti na podporu některých z následujících požadavků? (Pro hlasovalo celkem 94,5 % respondentů.)
1) Žádáme, aby vláda neprodleně splnila usnesení Poslanecké sněmovny o zvýšení platů učitelů na 130 % průměrné mzdy v ČR nejpozději od roku 2020 (Pro hlasovalo celkem 98,1 % respondentů.)
Tento slib zazněl již v roce 2003, kdy činil průměrný plat učitelů 105,4 %, po 15 letech se zvýšil o necelých 5 procentních bodů na 109,6 % v roce 2018; nástupní platy ve školství jsou nízké a na postup v tarifní třídě čeká pedagog až 8 let, což odrazuje čerstvé absolventy od nástupu do školství; učitelé odcházejí pracovat mimo školství, průměrný věk učitelů roste.
2) Požadujeme revizi inkluzivního vzdělávání (Pro hlasovalo celkem 97,7 % respondentů.)
Současná legislativa pro společné vzdělávání přetěžuje pedagogické pracovníky a klade na učitele až nesplnitelné pracovní nároky; přetěžuje školy a poradenská zařízení administrativními úkony, čímž jim nezbývá čas věnovat se žákům se speciálními vzdělávacími potřebami; má negativní vliv na kvalitu výuky intaktních žáků; dětem s těžšími diagnózami neprospívá; ubývá speciálních tříd při běžných školách a je ohrožena existence škol speciálních; bude nutné novelizovat příslušnou část školského zákona.
3) Žádáme navýšení kapitoly školství o čtvrtinu - na 5 % HDP, což je průměr zemí Evropské unie a OECD (Pro hlasovalo celkem 97,6 % respondentů.)
Kvůli dlouhodobému podfinancování se české školství ocitlo v krizi; chybí peníze na vybavení škol ICT, pomůcky, učebnice a na podpůrný personál; ještě v roce 2011 činily výdaje na školství 4,3 % hrubého domácího produktu, nyní to je pouhých 3,9 % HDP; školství stále není rozpočtovou prioritou vlády, přestože investice do vzdělávání je nejefektivnější investicí s mnohonásobnou návratností; šetření na školství je šetřením na dětech a budoucích generacích i na prosperitě České republiky.
4) Požadujeme změny v návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících (Pro hlasovalo celkem 91,8 % respondentů.)
Nechceme, aby žáky učili lidé bez pedagogického vzdělání, mělo by to negativní dopady na kvalitu výuky, na což upozornila Česká školní inspekce, naopak by se měla zvýšit míra aprobovanosti výuky; je třeba definovat funkci třídního učitele v legislativě, jak je tomu na Slovensku, a to včetně příplatku za tuto náročnou práci v minimální výši 2 500 Kč měsíčně.
5) Žádáme, aby vláda projednala Otevřený dopis politikům za záchranu českého školství (Pro hlasovalo celkem 94,3 % respondentů.)
Premiér a ministři školství, financí i práce a sociálních věcí by měli osobně projednat jednotlivé návrhy se zástupci signatářů otevřeného dopisu.
6) Požadujeme omezení vlivu neziskovek na rozhodování o školství (Eduin, ČOSIV, Nadace OSF…) (Pro hlasovalo celkem 89,3 % respondentů.)
MŠMT preferuje názory jednotlivců a jednání s organizacemi bez širšího mandátu a bez odpovědnosti, které zaměstnávají teoretiky odtržené od praxe, před reprezentativními profesními a předmětovými spolky pedagogů, jejichž členové každodenně realizují změny ve školství, a tudíž nejlépe vědí, co v praxi funguje a co ne.
7) Žádáme odvolání náměstků MŠMT Václava Pícla a Petra Pavlíka (Pro hlasovalo celkem 70,2 % respondentů.)
Oba náměstci se výrazně podíleli na prosazení současné podoby inkluzivního vzdělávání za exministryně Kateřiny Valachové a nyní brání pozitivním změnám ve školství. Rovněž prosazovali novelu zákona o pedagogických pracovnících s kariérním řádem, s níž vyjádřilo nesouhlas 21 609 pedagogů z 1 150 škol podepsáním petice.
8) Požadujeme změny v zařazování pedagogických pracovníků do tarifních tříd (Pro hlasovalo celkem 90,6 % respondentů.)
Ředitelům všech stupňů škol by měla být výrazně snížena míra přímé pedagogické činnosti, aby se mohli věnovat řízení školy; ředitelé by měli být zařazeni minimálně ve 13. tarifní třídě, učitelé ve 12., vychovatelé v 10., asistenti pedagoga v 8. platové třídě; je třeba navýšit počet stupňů v tarifní tabulce ze 7 na 12, aby byl stejný jako u nepedagogických pracovníků a v ostatních profesích.
Celý tento článek ke stažení a vytištění (formát .doc)
Stávková pohotovost ve školách (další informace)
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/10/aktualni-tema-stavkova-pohotovost-ve.html
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/10/aktualni-tema-stavkova-pohotovost-ve_12.html
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/10/pedagogicka-komora-podporuje-vyhlaseni.html
Pedagogická komora, z.s.
www.pedagogicka-komora.cz
čtvrtek 5. prosince 2019
AKTUÁLNÍ TÉMA: Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
V tomto rozcestníku naleznete informace k dokumentu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, jehož připomínkování aktuálně probíhá (až do konce roku 2019).
- Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (dokument k veřejnému připomínkování on-line)
- Konference Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (videa)
- Prezentace z konference k představení textu Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (MŠMT)
- Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (MŠMT)
- Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (diskuze na Metodickém portálu RVP.CZ)
- Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (rozcestník)
- Pedagogická komora a Strategie vzdělávání 2030+
- Strategické a koncepční materiály (rozcestník)
Koncepce vzdělávání (rozcestník)- Téma "statistky" na webu Pedagogické komory
středa 4. prosince 2019
Rozhovor s Radkem Sárközim (Vzdělávací služby)
Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, odpovídal na otázky Vzdělávacích služeb týkající se nedávno proběhlé stávky a dalších problémů českého školství...
Jaké jiné priority než je otázka platová Vás tuto chvíli nejvíce tíží? Budete se tyto problémy snažit řešit, případně jak?
Většinu kolegů nejvíce trápí současné nastavení společného vzdělávání. Podařilo se nám přes účast v pracovní skupině MŠMT prosadit několik změn v inkluzivní vyhlášce. Například vypuštění odstavce, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami navštěvují přednostně běžné školy, nebo naopak rozšíření, které umožní fungování „vícedruhových“ speciálních škol pro žáky s různými druhy postižení. „Vícedruhové“ speciální třídy se nám bohužel prosadit nepodařilo. Už tak byly tlaky proti přijetí této novely, která bude účinná od 1. ledna 2020, značné. Viz stížnosti neziskovek adresované Radě Evropy. Protože MŠMT chystá novelu školského zákona ohledně inkluze, chceme se v příštím roce aktivně zapojit do jeho změn. Intenzivně se věnujeme zlepšování podmínek v mateřských školách. Po vypuštění garance míst pro všechny dvouleté děti v MŠ ze školského zákona, kterou se nám podařilo prosadit, usilujeme o další změny v legislativě v oblasti předškolního vzdělávání. Viz otevřený dopis ředitelek samostatných mateřských škol premiérovi, který organizovala Pedagogická komora. Původně ho podepsalo více než 500 ředitelek MŠ, stále se ale přidávají další signatáři. Už jich je kolem tisícovky. Rovněž jsme se zapojili do příprav Strategie vzdělávání do roku 2030+. Nechceme honit příliš mnoho zajíců najednou. Pokud ale vyvstane nějaký aktuální problém, určitě se jím budeme zabývat.
Blíží se okamžik nástupu reformy financování škol. Myslíte si, že vše proběhne bez problémů?
Problémy jsou už teď a bude to horší. Pedagogické komoře se podařilo k září 2019 prosadit přeřazení velké části ředitelek samostatných MŠ do vyšších platových tříd. Totéž i u dalších ředitelů, učitelek nebo vychovatelek školních družin. Díky tomu dostanou školy od ledna 2020 více peněz na tarifní část jejich platů. Myslím si, že naděje, které někteří vkládají do PHmax a celé reformy financování, zůstanou nenaplněny. Řada škol na tom bude nově hůře – především kvalitní plné školy, o které je zájem. Nový systém kvalitu trestá, což je jeho zásadní nedostatek. Původně byla reforma o rok odložena, protože na ni v rozpočtu chybělo 11 miliard korun a nebyla ani řádně připravena. Ty peníze tam ale nejsou ani na rok 2020 a ředitelé škol stále nevědí, jaká bude výše ONIV nebo kolik dostanou na odměny pro zaměstnance. Reforma zabetonuje současný stav a bude skoro nereálné zajistit například finance na překrývání učitelek v mateřských školách, pokud se to škole nepodařilo už letos v září. Netuším, kde škola vezme peníze na to, aby mohla přeřadit zaměstnance v průběhu roku z 8. do 9. platové třídy. I nový systém je závislý na počtu žáků/dětí, takže pověstný kritizovaný „hon za žákem“ nepřestane. A to hlavně proto, že nepedagogičtí zaměstnanci budou nadále financování přes normativ, který je vázán na počet žáků/dětí.
Jaké jiné priority než je otázka platová Vás tuto chvíli nejvíce tíží? Budete se tyto problémy snažit řešit, případně jak?
Většinu kolegů nejvíce trápí současné nastavení společného vzdělávání. Podařilo se nám přes účast v pracovní skupině MŠMT prosadit několik změn v inkluzivní vyhlášce. Například vypuštění odstavce, že žáci se speciálními vzdělávacími potřebami navštěvují přednostně běžné školy, nebo naopak rozšíření, které umožní fungování „vícedruhových“ speciálních škol pro žáky s různými druhy postižení. „Vícedruhové“ speciální třídy se nám bohužel prosadit nepodařilo. Už tak byly tlaky proti přijetí této novely, která bude účinná od 1. ledna 2020, značné. Viz stížnosti neziskovek adresované Radě Evropy. Protože MŠMT chystá novelu školského zákona ohledně inkluze, chceme se v příštím roce aktivně zapojit do jeho změn. Intenzivně se věnujeme zlepšování podmínek v mateřských školách. Po vypuštění garance míst pro všechny dvouleté děti v MŠ ze školského zákona, kterou se nám podařilo prosadit, usilujeme o další změny v legislativě v oblasti předškolního vzdělávání. Viz otevřený dopis ředitelek samostatných mateřských škol premiérovi, který organizovala Pedagogická komora. Původně ho podepsalo více než 500 ředitelek MŠ, stále se ale přidávají další signatáři. Už jich je kolem tisícovky. Rovněž jsme se zapojili do příprav Strategie vzdělávání do roku 2030+. Nechceme honit příliš mnoho zajíců najednou. Pokud ale vyvstane nějaký aktuální problém, určitě se jím budeme zabývat.
Blíží se okamžik nástupu reformy financování škol. Myslíte si, že vše proběhne bez problémů?
Problémy jsou už teď a bude to horší. Pedagogické komoře se podařilo k září 2019 prosadit přeřazení velké části ředitelek samostatných MŠ do vyšších platových tříd. Totéž i u dalších ředitelů, učitelek nebo vychovatelek školních družin. Díky tomu dostanou školy od ledna 2020 více peněz na tarifní část jejich platů. Myslím si, že naděje, které někteří vkládají do PHmax a celé reformy financování, zůstanou nenaplněny. Řada škol na tom bude nově hůře – především kvalitní plné školy, o které je zájem. Nový systém kvalitu trestá, což je jeho zásadní nedostatek. Původně byla reforma o rok odložena, protože na ni v rozpočtu chybělo 11 miliard korun a nebyla ani řádně připravena. Ty peníze tam ale nejsou ani na rok 2020 a ředitelé škol stále nevědí, jaká bude výše ONIV nebo kolik dostanou na odměny pro zaměstnance. Reforma zabetonuje současný stav a bude skoro nereálné zajistit například finance na překrývání učitelek v mateřských školách, pokud se to škole nepodařilo už letos v září. Netuším, kde škola vezme peníze na to, aby mohla přeřadit zaměstnance v průběhu roku z 8. do 9. platové třídy. I nový systém je závislý na počtu žáků/dětí, takže pověstný kritizovaný „hon za žákem“ nepřestane. A to hlavně proto, že nepedagogičtí zaměstnanci budou nadále financování přes normativ, který je vázán na počet žáků/dětí.
pondělí 2. prosince 2019
Pedagogická komora podporuje poslanecké návrhy na dodatečné navýšení rozpočtu pro školství
Vedení Pedagogické komory, z. s., podporuje všechny pozměňovací návrhy poslanců k zákonu o státním rozpočtu na rok 2020, které dodatečně navyšují kapitolu školství.
„Oceňuji, že řada poslanců předložila konkrétní změny, které pomohou zmírnit výrazné podfinancování českého školství,“ uvedl Janek Wagner, viceprezident spolku Pedagogická komora.
Poslanci z různých politických stran navrhují dodatečně navýšit školský rozpočet o 3 až 5,5 miliardy korun, aby měli ředitelé škol k dispozici více peněz na netarifní části platů pedagogických pracovníků.
„Klíčové bude, zda se poslanci shodnou na jednom z návrhů a zda některý z opozičních návrhů podpoří komunisté nebo sociální demokraté,“ říká prezident Pedagogické komory Radek Sárközi, „největší šanci na schválení má zřejmě společný návrh Kateřiny Valachové a Václava Votavy, ale musela by ho podpořit kromě poslanců ČSSD i celá opozice.“
Pedagogická komora oslovila v listopadu všechny poslance otevřeným dopisem, v němž doporučuje tři změny v rozpočtu na rok 2020 – navýšení financí na nadtarifní části platů učitelů o 5 miliard korun (především na odměny, které rozdělují ředitelé škol), zvýšení prostředků na příplatky za třídnictví o 2 miliardy korun a navýšení peněz na nákup pomůcek a učebnic pro žáky (ONIV) o 1,5 miliardy korun.
„Jsem rád, že někteří poslanci podklady Pedagogické komory využili,“ uvádí Radek Sárközi, „finance na odměny, ostatní neinvestiční náklady a třídnické příplatky dlouhou dobu stagnují a za posledních 10 let se nezvýšily ani o inflaci.“
Další poslanecké návrhy se týkají prostředků na navýšení kapacity mateřských škol, zvýšení platů vysokoškolských učitelů, 14. platovou třídu pro ředitele škol, více financí pro učitele soukromých a církevních škol, na platy a zázemí pro asistenty pedagoga, pro speciální školství, na volnočasové aktivity dětí a mládeže apod.
„Pedagogická komora podporuje i tyto pozměňovací návrhy, protože kam se v oblasti vzdělávání podíváme, tam chybí peníze,“ dodává Janek Wagner.
Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz
„Oceňuji, že řada poslanců předložila konkrétní změny, které pomohou zmírnit výrazné podfinancování českého školství,“ uvedl Janek Wagner, viceprezident spolku Pedagogická komora.
Poslanci z různých politických stran navrhují dodatečně navýšit školský rozpočet o 3 až 5,5 miliardy korun, aby měli ředitelé škol k dispozici více peněz na netarifní části platů pedagogických pracovníků.
„Klíčové bude, zda se poslanci shodnou na jednom z návrhů a zda některý z opozičních návrhů podpoří komunisté nebo sociální demokraté,“ říká prezident Pedagogické komory Radek Sárközi, „největší šanci na schválení má zřejmě společný návrh Kateřiny Valachové a Václava Votavy, ale musela by ho podpořit kromě poslanců ČSSD i celá opozice.“
Pedagogická komora oslovila v listopadu všechny poslance otevřeným dopisem, v němž doporučuje tři změny v rozpočtu na rok 2020 – navýšení financí na nadtarifní části platů učitelů o 5 miliard korun (především na odměny, které rozdělují ředitelé škol), zvýšení prostředků na příplatky za třídnictví o 2 miliardy korun a navýšení peněz na nákup pomůcek a učebnic pro žáky (ONIV) o 1,5 miliardy korun.
„Jsem rád, že někteří poslanci podklady Pedagogické komory využili,“ uvádí Radek Sárközi, „finance na odměny, ostatní neinvestiční náklady a třídnické příplatky dlouhou dobu stagnují a za posledních 10 let se nezvýšily ani o inflaci.“
Další poslanecké návrhy se týkají prostředků na navýšení kapacity mateřských škol, zvýšení platů vysokoškolských učitelů, 14. platovou třídu pro ředitele škol, více financí pro učitele soukromých a církevních škol, na platy a zázemí pro asistenty pedagoga, pro speciální školství, na volnočasové aktivity dětí a mládeže apod.
„Pedagogická komora podporuje i tyto pozměňovací návrhy, protože kam se v oblasti vzdělávání podíváme, tam chybí peníze,“ dodává Janek Wagner.
Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz
neděle 1. prosince 2019
Poslanecké pozměňovací návrhy (státní rozpočet 2020)
V tomto příspěvku naleznete pozměňovací návrhy ohledně kapitoly 333 (ministerstvo školství) k vládnímu návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2020, které byly předloženy v rámci druhého čtení ve středu 27. listopadu 2019. Pedagogická komora podporuje všechny uvedené pozměňovací návrhy.
- Kateřina Valachová (ČSSD) nadtarifní části platů učitelů (příplatky za třídnictví a specializované činnosti, ONIV)
- Věra Kovářová (STAN) nadtarifní části platů učitelů, rekonstrukce a navýšení kapacit mateřských a základních škol
- Jiří Mihola (KDU-ČSL) nadtarifní části platů učitelů, příplatky za třídnictví a ONIV
- Lukáš Bartoň (Piráti) nadtarifní části platů učitelů a platy vysokoškolských učitelů
- Martin Baxa (ODS) nadtarifní části platů učitelů
- Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) nadtarifní části platů učitelů, platy asistentů pedagogů a vybudování zázemí pro ně
- Dominik Feri (TOP 09) navýšení financí pro regionální školství
- Miroslav Kalousek (TOP 09) 14. platová třída pro ředitele škol
- Marek Výborný (KDU-ČSL) volnočasové aktivity dětí a mládeže
- Radek Zlesák (ANO) volnočasové aktivity mládeže (společný návrh Radka Zlesáka, Antonína Staňka, Iva Pojezného, Lenky Kozlové, Miroslavy Rutové, Pavla Žáčka a Tomáše Martínka)
- Mikuláš Ferjenčík (Piráti) soukromé a církevní školy
- Helena Langšádlová (TOP 09) občanské vzdělávání a výchova ke kritickému myšlení
- Jan Hrnčíř (SPD) speciální školství (přesunutí financí z inkluzivního vzdělávání)
- Martin Kupka (ODS) posílení kapacit škol
- Olga Richterová (Piráti) školství a sociální problémy spojené s nedostupným bydlením
- Václav Votava (ČSSD) společný návrh s Kateřinou Valachovou (viz výše)
- Vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2020 (sněmovní tisk 605) - druhé čtení (všechny poslanecké pozměňovací návrhy)
- Otevřený dopis poslancům (Pedagogická komora)
- Blamáž s učitelskými platy žehlí poslanci i průmyslníci. Dosáhnou učitelé nakonec svého? (Zuzana Růžičková)
Štítky:
ČSSD,
KDU-ČSL,
MŠMT,
nadtarify,
odměny,
ODS,
ONIV,
piráti,
poslanci,
Poslanecká sněmovna,
příplatek,
rozpočet,
specializované činnosti,
STAN,
školství,
TOP09,
třídní učitelé
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)