Daniela Celerýnová, předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí, z. s., zaslala 14. 10. 2019 premiérovi a poslancům dopis, v němž reaguje na Otevřený dopis ředitelek mateřských škol k situaci v předškolním vzdělávání ze dne 30. 9. 2019, který podepsalo více než 500 ředitelek samostatných mateřských škol.
Vedení spolku Pedagogická komora, považuje tuto reakci za neadekvátní, protože ředitelky mateřských škol ve svém otevřeném dopise nikterak nekritizují dětské skupiny, jejich provozovatele ani Ministerstvo práce a sociálních věcí. Pouze upozorňují na skutečnost, že mateřské školy v současnosti navštěvuje 45 000 dětí do tří let a že podmínky pro tyto děti neodpovídají podmínkám, které byly nastaveny pro dětské skupiny. Ředitelky mateřských škol rozhodně neusilují o to, aby se podmínky v dětských skupinách zhoršily, ale naopak navrhují, aby se zlepšily podmínky pro dvouleté děti v mateřských školách.
„Považuji reakci paní předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí za přinejmenším nešťastnou,“ říká Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, „myslím si, že nepochopila, o co ředitelkám mateřských škol ve skutečnosti jde.“
Pedagogická komora již před rokem oslovila ministra školství Roberta Plagu, předsedu vlády Andreje Babiše a ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou, aby bylo předškolní vzdělávání pojato koncepčně a komplexně.
„Navrhli jsme při osobních jednáních s ministry a předsedou vlády, aby byla zřízena meziresortní pracovní skupina, v níž by zasedli k jednomu stolu zástupci sekce mateřských škol v Pedagogické komoře, zřizovatelů dětských skupin i dalších organizací, které se věnují předškolnímu vzdělávání a péči o nejmladší děti,“ upozorňuje Janek Wagner, viceprezident Pedagogické komory, „bohužel se tak doposud nestalo, což přináší řadu problémů, na které upozorňují ředitelky mateřinek ve svém dopise premiérovi.“
Pro děti stejného věku je třeba zajistit stejné podmínky. Nemělo by hrát roli, který druh zařízení navštěvují. Ať už je to dětská skupina, nebo mateřská škola, je nutné, aby v nich bylo o děti kvalitně postaráno, aby jejich pracovníci nebyli přetěžováni a aby všichni byli spokojení (rodiče, učitelky, ředitelky, chůvy i další zaměstnanci, a především děti).
Jelikož dopis předsedkyně Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí Daniely Celerýnové obsahuje řadu nepřesností, uvádíme je na pravou míru, aby nebyli politici, novináři ani široká veřejnost uvedeni v omyl. Vedení Pedagogické komory by ocenilo, kdyby debata pokračovala věcně a byla založena na ověřených faktech. Reakci provozovatelů dětských skupin považujeme za zbytečně vyhrocenou.
Pedagogická komora, z. s.
www.pedagogicka-komora.cz
Komentář k jednotlivým bodům reakce Asociace provozovatelů dětských skupin a mikrojeslí
Dobrý den,
OdpovědětVymazatreaguju na výše uvedený příspěvek, ačkoli se většinou jakýchkoli neosobních diskuzí snažím zdržovat.
Jsem ředitelkou soukromé mateřské školy (na malé vesnici, i tak zájem převyšující kapacitu) a zároveň provozovatelkou dětské skupiny.
Dle osobních zkušeností jsem zastánkyní toho, že dvouleté děti do mateřské školy patří. Vykazují obrovský sociální rozvoj během prvního roku v MĎ i nadále. Po diskuzích s kolegyněmi ze státního sektoru však naprosto rozumím tomu, že se mnozí zřizovatelé MŠ brání nástupu dvouletých dětí. Není možné (nešťastná realita) zajistit adekvátní péči pro 20 - 28 dětí při jedné učitelce do 10h dopoledne a opět pouze jedné od 13h odpoledne.
V tomhle ohledu je na zřizovateli, aby zajistil kvalitní péči a vzdělávání pro děti předškolního věku, stejně tak o "maličké".
Vystresovaní rodiče, stejně tak dítě, aby v den nástupu do MŠ nemělo plenky, lahvičku s mlékem před usnutím a umělo si zavázat samo tkaničky?
Totéž však platí pro dětskou skupinu. Zákon umožňuje docházku dětí od 1 roku do 6 let. Neslučitelná skupina věkem. V MŠ je kritizováno a v DS možné? Z praktického hlediska opravdu ne, pokud nechceme "hlídárnu", ale kvalitní zařízení.
I pro 12 dětí mám 3 zaměstnankyně. A to jsou děti pouze od 1 roku do 4 let. I v MŠ pracují 4 zaměstnankyně. Náklady na provoz jsou samozřejmě vysoké, ale rodiče (a hlavně děti) péči oceňují. To nejdůležitější, co mohou při odloučení od rodičů děti prožívat, je pocit bezpečí. Navíc, pokud se k tomu rozvíjejí, najdou si kamarády a mají spoustu zážitků.
Paní Daniele bych si možná dovolila poraadit, aby strávila v zařízeních pro předškolní děti pracovně jako chůva, popř. paní učitelka např. měsíc v kuse. Možná by mnoho svých názorů změnila, a to jak z lidského, tak profesního hlediska.