Ve středu 14. 11. 2018 schválila vláda novelu nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě.
MPSV (ministryně Jana Maláčová, ČSSD) na podnět MŠMT (ministr Robert Plaga, ANO) a MF (ministryně Alena Schillerová, ANO) výrazně pokrátilo původní návrh příslušného nařízení vlády, a to v bodě navýšení tarifních platů učitelů a dalších pedagogických pracovníků. Navrhované zvýšení bylo dodatečně sníženo o více než 1 000 Kč měsíčně a vyškrtnut byl celý jeden platový stupeň! Původní návrh, který podporuje Pedagogická komora, je k dispozici zde.
Ani s ním ale nejsme plně spokojeni, protože zatímco v době První republiky rostly platy učitelů každé tři roky jejich praxe, v současnosti čekají učitelé na zvýšení (postup do dalšího platového stupně) někdy až 8 let a nárůst může být jen několik stovek korun...
Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, situaci okomentoval: "Učitelé se těšili, že si od roku 2019 výrazně polepší, ale nyní jsou zklamáni. Původní návrh nařízení vlády s tarifní tabulkou pro pedagogy byl na poslední chvíli seškrtán. Vláda dnes schválila, že začínající učitel na střední škole dostane nástupní plat 28 020 Kč hrubého měsíčně, tedy stejně jako pokladní v Lidlu. Podle původního návrhu, proti kterému se ale v připomínkovém řízení postavilo ministerstvo financí, by měl o skoro tisíc korun více, přesně 28 930. Ministerstvo práce a sociálních věcí návrhy na seškrtání akceptovalo. Nástupní plat učitelky v mateřské škole bude nově činit 21 840 Kč hrubého měsíčně. Tyto částky mladé absolventy do škol rozhodně nenalákají..."
V rámci vnějšího připomínkového řízení navrhlo ministerstvo financí a ministerstvo školství následující změny, které byly ze strany ministerstva práce a sociálních věcí akceptovány...
MF
K návrhu na asymetrické navýšení platových tarifů a zavedení nového platového stupně v tarifní stupnici určené pro pedagogické pracovníky v regionálním školství. Toto opatření nebylo projednáno ani schváleno v rámci jednání o parametrech návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na rok 2019 a léta následující. Nesouhlasíme, aby asymetrické navyšování platových tarifů v příslušné stupnici narušilo dohodnuté finanční zabezpečení priorit v oblasti regionálního školství. Opatření navržené předkladatelem představuje navýšení celé řady tarifů o více než 10 %, někde dokonce o více než 20 %, což generuje značný finanční dopad. Při jednání o platových podmínkách došlo k dohodě, že tarify pedagogických pracovníků v regionálním školství porostou o 10 % a zbytek prostředků bude využit na netarifní složky platu a zejména vyrovnávání mezikrajových rozdílů v odměňování. Z těchto důvodů požadujeme, aby úpravy v tarifní stupnici byly koncipovány způsobem, že průměrně tarify vzrostou maximálně o 10 %, resp. že finanční náročnost provedených úprav v tarifní stupnici bude maximálně v rozsahu 10% navýšení objemu prostředků na platy z vládou schváleného 15% navýšení objemu prostředků na platy pedagogických pracovníků v regionálním školství.
MŠMT
Souhlasíme s desetiprocentním zvýšením platových tarifů ve stupnici pedagogických pracovníků, avšak nesouhlasíme s navrženou úpravou její struktury, tedy se zavedením dalšího platového stupně, jelikož s takovouto změnou by byly spojeny další finanční dopady vázané na nárokové složky platu, přičemž z předpokládaného zvýšení objemu finančních prostředků na platy mají být v roce 2019 kromě zvýšení platových tarifů zajištěny též finanční dopady spojené s vyrovnáváním mezikrajových rozdílů (dopady změny financování regionálního školství) a taktéž cíl posílit podíl nenárokové složky platů pedagogických pracovníků. Dále také upozorňujeme, že navrhované rozšíření platové stupnice není ve vládním návrhu státního rozpočtu na rok 2019 pro kapitolu 333 MŠMT rozpočtově zabezpečeno. Požadujeme materiál změnit ve smyslu uvedeném.
Nové tarifní tabulky pro pedagogické pracovníky platné od 1. ledna 2019 (s výpočtem procent zvýšení), jak je včera schválila vláda:
Původní návrh tarifních tabulek pro pedagogické pracovníky (s výpočtem procent zvýšení), který byl seškrtán MPSV v rámci připomínkového řízení na podnět MF a MŠMT...
MPSV (ministryně Jana Maláčová, ČSSD) na podnět MŠMT (ministr Robert Plaga, ANO) a MF (ministryně Alena Schillerová, ANO) výrazně pokrátilo původní návrh příslušného nařízení vlády, a to v bodě navýšení tarifních platů učitelů a dalších pedagogických pracovníků. Navrhované zvýšení bylo dodatečně sníženo o více než 1 000 Kč měsíčně a vyškrtnut byl celý jeden platový stupeň! Původní návrh, který podporuje Pedagogická komora, je k dispozici zde.
Ani s ním ale nejsme plně spokojeni, protože zatímco v době První republiky rostly platy učitelů každé tři roky jejich praxe, v současnosti čekají učitelé na zvýšení (postup do dalšího platového stupně) někdy až 8 let a nárůst může být jen několik stovek korun...
Radek Sárközi, prezident spolku Pedagogická komora, situaci okomentoval: "Učitelé se těšili, že si od roku 2019 výrazně polepší, ale nyní jsou zklamáni. Původní návrh nařízení vlády s tarifní tabulkou pro pedagogy byl na poslední chvíli seškrtán. Vláda dnes schválila, že začínající učitel na střední škole dostane nástupní plat 28 020 Kč hrubého měsíčně, tedy stejně jako pokladní v Lidlu. Podle původního návrhu, proti kterému se ale v připomínkovém řízení postavilo ministerstvo financí, by měl o skoro tisíc korun více, přesně 28 930. Ministerstvo práce a sociálních věcí návrhy na seškrtání akceptovalo. Nástupní plat učitelky v mateřské škole bude nově činit 21 840 Kč hrubého měsíčně. Tyto částky mladé absolventy do škol rozhodně nenalákají..."
V rámci vnějšího připomínkového řízení navrhlo ministerstvo financí a ministerstvo školství následující změny, které byly ze strany ministerstva práce a sociálních věcí akceptovány...
MF
K návrhu na asymetrické navýšení platových tarifů a zavedení nového platového stupně v tarifní stupnici určené pro pedagogické pracovníky v regionálním školství. Toto opatření nebylo projednáno ani schváleno v rámci jednání o parametrech návrhu rozpočtu kapitoly Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na rok 2019 a léta následující. Nesouhlasíme, aby asymetrické navyšování platových tarifů v příslušné stupnici narušilo dohodnuté finanční zabezpečení priorit v oblasti regionálního školství. Opatření navržené předkladatelem představuje navýšení celé řady tarifů o více než 10 %, někde dokonce o více než 20 %, což generuje značný finanční dopad. Při jednání o platových podmínkách došlo k dohodě, že tarify pedagogických pracovníků v regionálním školství porostou o 10 % a zbytek prostředků bude využit na netarifní složky platu a zejména vyrovnávání mezikrajových rozdílů v odměňování. Z těchto důvodů požadujeme, aby úpravy v tarifní stupnici byly koncipovány způsobem, že průměrně tarify vzrostou maximálně o 10 %, resp. že finanční náročnost provedených úprav v tarifní stupnici bude maximálně v rozsahu 10% navýšení objemu prostředků na platy z vládou schváleného 15% navýšení objemu prostředků na platy pedagogických pracovníků v regionálním školství.
MŠMT
Souhlasíme s desetiprocentním zvýšením platových tarifů ve stupnici pedagogických pracovníků, avšak nesouhlasíme s navrženou úpravou její struktury, tedy se zavedením dalšího platového stupně, jelikož s takovouto změnou by byly spojeny další finanční dopady vázané na nárokové složky platu, přičemž z předpokládaného zvýšení objemu finančních prostředků na platy mají být v roce 2019 kromě zvýšení platových tarifů zajištěny též finanční dopady spojené s vyrovnáváním mezikrajových rozdílů (dopady změny financování regionálního školství) a taktéž cíl posílit podíl nenárokové složky platů pedagogických pracovníků. Dále také upozorňujeme, že navrhované rozšíření platové stupnice není ve vládním návrhu státního rozpočtu na rok 2019 pro kapitolu 333 MŠMT rozpočtově zabezpečeno. Požadujeme materiál změnit ve smyslu uvedeném.
Nové tarifní tabulky pro pedagogické pracovníky platné od 1. ledna 2019 (s výpočtem procent zvýšení), jak je včera schválila vláda:
A pak máme učit a vychovávat novou generaci, když veškerá motivace učitele končí na této tabulce. Jako bonus nám přihodí inkluzi, papírování, nulové páky apod. Pak se nedivte, že budeme pracovat pouze do výše svých platů. Proč se snažit být dobrý učitel, dělat super hodiny, makat na sobě? Vždyť je to všechno směšný!!!
OdpovědětVymazatTy platové posuny po dosažení dalšího platové stupně jsou opravdu humorné... v každém podniku vám po zapracování zvednou plat v řádech desítek procent a tady??? aaaaach jo. :-(
OdpovědětVymazatMůžete mi někdo vysvětlit, jak to, že do platů učitelů mluví a dokonce může změnu i vetovat MPSV? Že do výše platů mluví MF je logické, ale z jakého titulu MPSV? To už je rezort školství podřízen všem ostatním rezortům? Může MŠMT podobně vetovat navýšení platů v sociální sféře? Děkuji.
OdpovědětVymazatOŠ