Od založení spolku Pedagogická komora po přijetí Zákona o Pedagogické komoře ČR
Během posledních 27 let proběhlo v České republice několik pokusů ustavit Pedagogickou komoru. Všechny byly bohužel neúspěšné. Na Slovensku se to ale před 6 lety podařilo a nyní má Slovenská komora učiteľov několik tisícovek členů. Slovenská komora má podobu spolku, není tedy komorou ze zákona, jako je např. Česká lékařská komora. U obou se ovšem můžeme inspirovat. Proto bychom měli založit spolek podle Občanského zákoníku, který bude mít jako jeden z hlavních cílů prosadit Zákon o Pedagogické komoře České republiky.
Do doby, než se to podaří, může tento spolek udělat řadu dobrých věcí. Pokud bude mít vysoký počet členů, může se stát největší organizací sdružující pedagogy v České republice, se kterou bude muset ministerstvo školství probírat všechny své kroky (kariérní řád, inkluzi, změny v RVP…). Bude moci reprezentovat učitele všech stupňů i další pedagogické pracovníky v médiích. Může se podílet na kultivaci pedagogické profese a budování učitelské komunity, kdy k jednomu stolu zasednou všichni pracovníci, kteří pečují o děti a mládež, aby hledali společné hodnoty. Komora může nabídnout svým členům právní pomoc. Může oslovovat politiky i veřejnost. Může požadovat navýšení rozpočtu školství alespoň na průměr zemí EU, což je 6 % HDP. To by umožnilo zvýšit platy pedagogických pracovníků na dvojnásobek. Komora může vytvořit Etický kodex svého člena. Tím vším může Pedagogická komora posílit prestiž učitelské profese a postupně ji vybudovat jako profesi na úrovni lékařů, architektů či advokátů. Musí si ale získat důvěru učitelů a přesvědčit je, že se mají stát aktivními členy komory.
Nemějme ale od komory přehnaná očekávání… Komora nemůže suplovat roli školských odborů – nemá možnost vyjednat kolektivní smlouvu se zaměstnavatelem ani vyšší kolektivní smlouvu pro celou profesi; její funkcionáři nejsou pod zvýšenou právní ochranou jako u odborářů; nemá přímý přístup na tripartitu; nemůže vyhlašovat stávku a pořádat nátlakové akce; jen v omezené míře se může věnovat pracovně-právním vztahům. Může ale s odbory spolupracovat nebo je přimět k větší aktivitě.
Pedagogická komora rozhodně nesmí učitelům vnucovat jednotný způsob, jak mají vyučovat. Každý pedagog pracuje svým stylem, jak nejlépe to umí. Pedagogická komora ovšem může zprostředkovat vzájemné hospitace učitelů a výměnu zkušeností na společných setkáních. V současné době nemají učitelé žádné zastání a nikdo s nimi nejedná. Pojďme to změnit…
Podrobnosti o tom, co jsme stihli udělat a co se chystá v nejbližších měsících, se dozvíte
zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat