V médiích se často objevují zkreslené údaje o průměrných platech pedagogů. Místo průměrných platů učitelů se zveřejňují průměrné platy ve školství jako celku (kam jsou započítávány i vysoké platy ředitelů škol a dalších vedoucích zaměstnanců, čímž průměrný plat naroste o několik tisíc korun). Jedním z cílů Pedagogická komory je uvádět informace o školství zveřejněné v médiích na pravou míru. Jaké jsou skutečné průměrné hrubé platy učitelů?
V roce 2016 byl průměrný hrubý měsíční plat učitele (součástí výpočtu je zvýšení platů o 6 až 8 %, ke kterému došlo na konci roku 2016):
Mateřské školy: 23 116 Kč
Základní školy: 27 690 Kč
Střední školy: 28 649 Kč
Celkový průměr za všechny MŠ, ZŠ a SŠ: 26 731 Kč
Ve stejném období byla průměrná hrubá měsíční mzda v České republice 27 589 Kč. Pokud se zaměříme na poslední čtvrtletí roku 2016, činila průměrná hrubá měsíční mzda v ČR 29 320 Kč (medián byl 25 061 Kč). Dle sdělení zaměstnance ministerstva školství Vladimíra Hulíka (vedoucí Oddělení statistických výstupů a analýz) nemůže MŠMT vypočítat medián mezd ve školství ani u učitelů, rovněž nemůže spočítat, jaké byly platy v posledním čtvrtletí roku 2016 (protože neshromažďuje data potřebná k těmto výpočtům).
Celá tisková zpráva iniciativy Pedagogická komora: https://drive.google.com/open?id=0B6ir-4sFpVqOa2RjT25Nb1g1eEk
Pokud bychom srovnávali průměrné platy pedagogů s průměrnou mzdou v ČR, jsou učitelé pod průměrem. Přestože politici již řadu let slibují, že platy učitelů budou ve výši 130 % průměrné mzdy v ČR, nedosahují ve skutečnosti ani 100 %.
Jestliže srovnáme platy českých učitelů s platy vysokoškolsky vzdělaných lidí v ČR, vidíme, že tvoří pouhých 55 %, což je nejnižší poměr ze všech zemí EU. Těsně před námi je Slovensko s 61 %, v sousedním Německu je to 98 % a v Polsku 83 %. Průměr EU je 86 %.
Česká republika vydává na nevysokoškolské vzdělání jeden z nejnižších podílů veřejných výdajů a HDP v rámci EU28 i OECD. Zatímco průměr OECD je 3,4 %, ČR vydává pouze 2,5 %, což je téměř o třetinu méně. Méně vydává ze všech zemí EU už pouze Maďarsko (2,3 %).
Použité zdroje:
Aktuálně je nástupní plat učitele ZŠ stejný, jako je nástupní plat pokladní v Lidlu...
OdpovědětVymazatAno, učitel po 15letech v hudebce má jako prodavač v Lidlu. P.Kuhn HK
VymazatA to ještě nechtějte vědět, o kolik byste si polepšili, kdybyste dělali na vyšším postu - proto jsem byla na pohovoru do LIDLu - potřebuji sebe a děti uživit, ne živořit od výplaty k výplatě z učitelského platu :-(
VymazatV soukromé střední škole a VOŠ si o platu 28.649 Kč i po sedmi letech praxe a plném úvazku 22 hodin můžeme nechat jenom zdát. Naše mzda je kolem 22.000 Kč. Bez dalších odměn a benefitů. A v Praze.
OdpovědětVymazatJenže autor článku uvádí hrubou mzdu a Vy zřejmě čistou - a to je velký rozdíl...
VymazatAno, naše platy jsou bídné. Paní kolegyně se dotkla ještě jednoho problému, který vůbec není publikován: učitelé v Praze mají stejné platové tabulky jako ti mimo Prahu, často mají i nižší platy, než mimopražští. A to přesto, že v Praze jsou životní náklady podstatně vyšší (nájmy, nemovitosti aj.). Ve většině ostatních profesí jsou pražské platy o 15–30 % vyšší. V Londýně prý hlavní město přispívá na podstatné zvýšení platů tamních učitelů, u nás politici ani neregistrují, že takový problém existuje. Odbory se o to také nestarají. Učitelský plat, který je mimo Prahu nízký je v Praze doslova almužnou. A to je v Praze největší koncentrace škol a často těch opravdu kvalitních.
OdpovědětVymazatNetýká se to jen Prahy. Když jsem učila na ZUŠ na "venkově" odměny byly každý měsíc. Na městské "zušce" jsem za 5 let učení nedostala ani jednu (a nejen já). Finančně jsem si tak přestěhováním do města, kde mám dvojnásobné životní náklady, hodně pohoršila...
VymazatDobrý den,
OdpovědětVymazatjsem na mateřské již 5. rokem, přesto si myslím, že se platy za tu dobu ve školství o příliš nepohnuly. Před pěti lety jsem si přišla k maximální výplatě 16 500 za plný úvazek. Naše škola jede bez benefitů. Odměnu jsem za tři roky (stejně jako téměř všichni kolegové) dostala jen jednou asi 300,-. Odměny jsou v kompetenci ředitele školy a pokud se mu nezalíbíte - bez ohledu na výsledky, jakých dosahujete - nemáte šanci se pohnout z minima. Nulová motivace být sám sebou a plnit si svou práci, pokud si ředitel potrpí na donašeče a podlézavce. Čekám na jiného ředitele. Dřív do práce nechci. Toto je pro mě velký problém ve školství.
Problém s vedením škol pramení 1) v (ne)závislosti českého školství - o vedení školy (řediteli jako garantovi vzdělávání) rozhodují místní politici, resp. na vsi někdy „strejci v hospodě“. 2) dobrý pedagog, který se stane ředitelem, nemusí být dobrým manažerem.
OdpovědětVymazat